maandag 3 augustus 2015

Dezelfde schoenmaat en andere tips om groepjes te vormen...

Vorige dinsdag werd het startschot gegeven voor de vakantieworkshops van Snubbelbubbel. Sofie Possemiers, net bevallen van een bloem van een baby met de prachtige naam Love Lily June, had ons een dagje uitgenodigd in haar praktijk El Sole. Tijdens onze vakantie aan zee en de week ervoor staken Jef en Lily een handje toe bij de voorbereidingen. Yogahoudingen oefenen, zelf klei maken, vakantiekadertjes schilderen, schelpen rapen... Blijkbaar werkte hun enthousiasme aanstekelijk, want toen de vriendinnetjes van Lily op bezoek waren voor een namiddagje girly fun duurde het niet lang of ook zij waren gefascineerd door de toverschelpjes en de perkamenten briefjes van de zeegoden en de zeemeerminnen.




En toen was het zover! In alle vroegte trokken Lily en ik, gepakt en gezakt met al het nodige materiaal, met de bus naar Booischot. De eerste groep kindjes had duidelijk zin in de workshop. Nadat ze zich met behulp van de magische schelp hadden voorgesteld, kon ons belevingsverhaal beginnen. We namen de trein en het vliegtuig, groetten de zee, ontmoetten allerlei zeedieren waaronder de zeehond, de schildpad en de haai, maakten vuur, bouwden massagezandkastelen en luisterden aandachtig naar het verhaal over de toverschelpjes van de sterke zeegoden en de lieve zeemeerminnen. Na alle yogafun, de meditaties, droomverhalen en massages, gingen de kindjes enthousiast aan de slag met hun vakantiekadertje om rond de middag met een toverschelpje in de hand, een nog drogend kadertje op krantenpapier en een hongerige buik naar huis terug te keren.



Na de middag stond voor de groep 5 tot 12 - jarigen een workshop rond samenwerken op het programma. Met z'n vijven trokken ze op avontuur naar een mysterieus indianendorp. Natuurlijk deden ze dit geschminkt in hun lievelingskleur en waren ze maar wat nieuwsgierig naar welke betekenis hun kleurtje had. Te voet, over dikke boomstammen en onder dicht struikgewas wandelden ze naar de magische plek, waar krijgers en vrolijke dansers hen opwachtten. Nadat de nodige totempaaldieren de revue waren gepasseerd en werden uitgebeeld, mochten ze tussen de tipi's plaatsnemen en kregen ze van het opperhoofd het recept om met natuurlijke materialen zelf klei en vriendschapsbandjes te maken.


Niet alleen tijdens het creatieve gedeelte van de workshop werden de kinderen uitgenodigd om samen te werken, ook bij de yogahoudingen  waren er enkele die ze per twee dienden uit te voeren. Door de houdingen samen uit te voeren, leren kinderen hoe ze elkaar op een vriendelijke en zachte manier kunnen aanraken, leren ze aanvaarden dat iets misschien niet van de eerste keer lukt, maar leren ze vooral ook zichzelf en de andere te vertrouwen.

Het groepje kende elkaar al, dus het vormen van de duo's verliep vlekkeloos, maar het zette me wel aan het denken. Wat doe je wanneer je een groep kinderen hebt die elkaar nog niet ontmoet heeft? Eigenlijk is dit vergelijkbaar met het 1-septembergevoel dat ik vaak bij leerlingen, die elkaar van haar noch pluim kennen en meteen gevraagd worden om groepjes of duo's te vormen, merk. Bij sommigen lukt dit meteen, anderen kijken toch liever aarzelend en afwachtend de kat uit de boom en soms lukt het gewoon niet zonder een trukendoos boven te halen. In de loop der jaren werd mijn trukendoos wel al wat gevuld, dus kan ik daar wel op terugvallen: kinderen/leerlingen indelen volgens de maand waarin ze jarig zijn, volgens hun schoenmaat, hun lengte... 

Toch ben ik ook even gaan snuisteren bij DOYOUYOGA, en jawel, er staan een paar toffe tips tussen.

Tips op een rij


1) Naast indelen volgens lengte, kan je ook groepjes of duo's vormen op basis van de lengte van het haar, de grootte van de handen, dezelfde kleur T-shirt...

2) Misschien iets tijdrovender, maar wel een plezante manier denk ik is om hen te vragen naar hun favoriete ijsjessmaak, hun superheld, lievelingsfilm...

3) Laat de kinderen willekeurig rondwandelen en vraag hen dan om spontaan verder te wandelen in groepjes van drie, vijf, twee... Ze wandelen dan verder met diegenen die zich naast hen bevinden. Je kan hen ook laten dansen, of naargelang het thema van de les bijvoorbeeld laten bewegen als een school vissen, de golven van de zee, giraffen... Liefst met een aangepast muziekje erbij.

4) De laatste tip is er ééntje die je kan toepassen bij groepen met kinderen vanaf 10 jaar. Verdeel de groep in twee. De ene helft geeft elkaar een hand en vormt een cirkel waarbij iedereen naar buiten kijkt. De andere helft vormt een cirkel rond de eerste cirkel en kijkt naar binnen. Vraag de duo's die tegenover elkaar staan om elkaar aan te kijken. Laat nu de twee cirkels rustig draaien, de binnenste in wijzerzin, de buitenste tegenwijzerin. Laat de cirkels stap voor stap een beetje sneller draaien. Doe dit een minuut of twee. Zeg stop en de kinderen, of is jongeren hier stilaan beter op zijn plaats, geven de persoon die voor hen staat een knuffel en samen vormen ze een duo.

Leuke tips voor groepen waarbij het verdelen in kleinere groepjes wat moeizamer gaat of waar telkens dezelfde duo's of subgroepjes gevormd worden. Ga ze alvast zelf toepassen en niet alleen tijdens de yogalessen of crea(C)tieve workshops.

Heb je na het lezen van dit artikel zin gekregen om de activiteiten van Snubbelbubbel verder te ontdekken? Op 10, 11 en 17 augustus staan er nog workshops in Mechelen op het programma. Het aanbod voor de herfst- en de kerstvakantie is in volle voorbereiding!Meer informatie over onze workshops vind je HIER!






 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten