dinsdag 10 november 2015

Maak eens een kaboutermuts...

en voor je het goed en wel beseft, heb je een bos vol kabouters :-)




Toen de vraag om 50 kaboutermutsen te maken, gesteld werd, moest ik toch wel even slikken. Het was dan wel herfstvakantie, maar herfstvakantie wil ook zeggen: batterijen weer opladen, playdates voor de kids organiseren, een uitstapje met het gezin links en rechts, lessen voorbereiden, en af en toe ook eens met de voeten omhoog in de zetel ploffen en dit jaar natuurlijk ook de finale van K3 zoekt K3 bekijken.




Nu vind ik het altijd fijn om achter de naaimachine te kruipen en mijn eigen ding te doen. Ik ben er zo niet de madam naar om een patroon te volgen. Voor ik de uitdaging aanging, tekende ik dan ook op "de wilden boef" een mutske, zocht wat restlapjes bij elkaar en een kleuter als model en wilde ik toch wel eens testen hoe lang het maken van een mutske zou duren en of de stofkes wasproof zouden zijn. Toen ik de nodige antwoorden verzameld had - 1) het maken van een mutske duurde exact 20 minuten,  2) het paste zowaar op het hoofdje van een driejarige kleuter en zag er nog schattig uit ook 3) het had de wastest doorstaan - besliste ik om deze herfstvakantie mijn naaimachine nog eens uit de kast te halen en mutskes te maken bij de vleet.

Heb je binnenkort een jarige kabouter in huis? Heb je zin om ook eens vijftig mutskes te maken? Heb je een kleuter in huis die een kabouteroutfit aan de Sint wil vragen? Lees dan gerust verder! Ik leg met plezier uit hoe je een kaboutermustke maakt.

Alles begint bij de stof en het patroon. Als stof koos ik voor synthetische vilt. Vilt rafelt niet en bij voorzichtig wassen geeft hij ook geen krimp. Bovendien is synthetische vilt een pak goedkoper dan wolvilt die je trouwens niet in de wasmachine kan steken. Voor één muts volstaan 2 lapjes van 30 op 30 cm. Naast stof heb je ook 1m05 lint nodig.

Voor het patroon teken je de volgende vorm.





Neem het patroon over op de lappen vilt en knip uit.

Leg de vilten lappen op elkaar en naai de bovenkant en de achterzijde dicht.





Draai de muts met de goede kant naar buiten.





Speld en naai het lint vast. De uiteinden van het lint werkte ik af door er een eenvoudige knoop in te leggen.





Voilà, de kaboutermuts is klaar!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten