zaterdag 26 december 2015

Maak zelf vintage-style juwelen

Enkele weken geleden stelde Marij, één van de ladies (zo noemen we elkaar), de vraag of ik zin had om samen een workshop vintage-style juwelen te volgen bij Zahia in Mechelen. De agenda werd er even bijgenomen en lang hoefde ik niet na te denken alvorens ik volmondig "ja" antwoordde. 

Zo kwam het dat we vorige zaterdag rond kwart voor tien 's morgens bij Zahia in de Onze-Lieve-Vrouwestraat 72 binnenstapten en meteen betoverd werden door de prachtige kleuren, mooie juwelen en de gemoedelijke sfeer van het winkeltje en Tine, de lesgeefster. Wat later zaten we samen met nog twee andere cursisten te luisteren naar een professionele uitleg over verschillende soorten tangetjes en materialen en kregen we, na een kleine oefening waarbij we een bedeltje en een stukje ketting aan een ringetje mochten hangen (dit lukte niet meteen, maar mindfull was het zeker), een rondleiding door de winkel en toelichting bij de materialen, plaatjes en kralen die we konden gebruiken. 

Mijn aandacht werd meteen getrokken door een vintage plaatje met een eekhoorn en wat later viel mijn oog op een kleine zwaluw. Mijn keuze was gemaakt, ik zou een mooie ketting maken waarin ik de eekhoorn en de zwaluw zou verwerken. Dat juist die twee dieren mij niet meer loslieten, zou ik geen toeval noemen. In een ver verleden kreeg ik immers de eekhoorn als totemdier en recent verscheen hij ook als krachtdier tijdens één van mijn innerlijke reizen. Tijdens een familieritueel in mei (hier mooi verwoord door manlief) ontmoette manlief de zwaluw als één van zijn krachtdieren. 




Krachtdieren beschermen, helpen en geven je inzicht in je dagelijks leven en in je dromen. Een krachtdier is vaak de drager van je persoonlijke kracht en kan bij je komen omdat je de kracht van dit dier nog niet gebruikt en het tijd is voor jou om de kracht te ontwikkelen. Als je de kracht reeds hebt, kan het krachtdier je helpen om deze sterker te maken en beter te gebruiken. Sommige dieren blijven een leven lang, terwijl andere slechts korte tijd bij je blijven. De eekhoorn is niet voor niets opgedoken in mijn leven, het is een bezig diertje, maar neemt af en toe tijd om te rusten en absoluut niets te doen. Laat dat nu net zijn wat ik van de eekhoorn kan leren, af en toe de aanknop uitzetten en ontspannen. De zwaluw staat dan weer symbool voor het brengen van geluk. 

Maar, terug naar de workshop nu. Na het uitkiezen van het plaatje en het bedeltje heb ik vooral geprobeerd om mijn gevoel te volgen om de halsketting verder samen te stellen. Zo wilde ik er een oranje pareltje en een groen flosje bij. Tine toonde tussendoor vakkundig hoe je het plaatje bevestigt en hoe je een ketting, broche, oorbellenset... opbouwt. Elke cursist was met haar persoonlijk juweeltje bezig en Tine speelde vlot in op alle vragen. Het was dus niet zo dat we allemaal verplicht werden om bijvoorbeeld een ketting of een paar oorbellen te maken en die keuzevrijheid sprak mij enorm aan.

Na de ketting wilde ik graag nog een set oorbellen maken. Hier liet ik mij leiden door kleur. Om de één of de andere reden voelde ik iets bij de turquoise druppelparels en de flamingokopkes. 




De workshop duurde drie uur, maar mocht van mij gerust nog langer duren. Zo heerlijk ontspannend en zo tof om met je eigen ontwerpen naar huis te kunnen keren. Alle materialen zijn ook duidelijk van een prijs voorzien. Zo kan je tijdens de workshop in het oog houden wat je afgewerkte juweeltje ongeveer zal kosten. Nu eerlijk, ik heb hier niet echt op gelet en vooral gekozen wat ik mooi vond. 

Naast de workshop Maak zelf vintage-style juwelen kan je hier ook terecht voor tal van andere workshops, waaronder een mama-dochtermoment voor kids vanaf zes jaar. Nog even wachten tot ons poppemie zes is en dan gaan we die workshop zeker volgen. Haar oogskes blonken al bij het zien van de juweeltjes van mama, dus wat zal dat zijn als ze zelf een halsketting mag maken in een pareltjes - en kleurenparadijs.


                                         





Heb je na het lezen van dit artikel zin gekregen om zelf aan de slag te gaan of iemand te verrassen met een workshop in Mechelen, neem hier een kijkje voor de data. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten