zaterdag 16 juni 2018

Kriebels

Dikke vingers, dikke tenen
Pijnlijke vingers en nog pijnlijker benen

Zonnig weer heeft doorgaans een positief effect op reuma en fibromyalgieklachten. Van zodra het zonnetje schijnt, neemt de pijn in de gewrichten en spieren af en nemen flexibliteit en soepelheid toe. Meestal toch, en bij mij althans, want net zoals geen enkele mens dezelfde is, reageert ook niet iedereen met fibro of reuma identiek op dezelfde weersomstandigheden. 

De voorbije weken waren zonnig, heel zonnig met soms kletterende onweersbuien als gevolg. Veel zon, lekker warm, maar ook veel vocht in de lucht, maakten dat de kriebelende benen en vingers (alsof er mieren over je heen lopen) zich aandienden. En hoewel de dondergoden wat gekalmeerd lijken, is de warme vochtigheid nog steeds voelbaar in lijf en leden. Het getintel en gekriebel, de stijfheid en de pijn houden me dan letterlijk uren wakker. Op zo'n momenten wou ik dat ik 's avonds mijn benen, voeten, handen en vingers even op het nachtkastje zou kunnen 'parkeren'.  

"Je zal ermee moeten leren leven." Een zinnetje dat menig fysisch geneesheer, huisdokter, kinesitherapeut en reumatoloog de voorbije jaren in de mond heeft genomen. Woorden die ik al meermaals verwenst heb. Woorden die gelukkig ook oude deuren - die jarenlang op een kiertje hebben gestaan - wagenwijd open hebben geduwd en me opnieuw de weg naar yoga hebben getoond. Maar wat heeft yoga te maken met kriebelende benen en tenen, pijnlijke vingers en handen? Yoga helpt me om te ontspannen en het verwensende stemmetje te dempen. Meegaan in de negatieve gedachtemolen, haalt mijn energieniveau immers nog meer onderuit. Door de houdingen of asana's te combineren met ademhaling of pranayama en vaak ook affirmaties komen mijn lichaam en geest tot rust. De onderstaande oefeningen doe ik dan ook vaak 's ochtends en 's avonds en helpen me bij het kalmeren van lichaam en geest. Negatieve gedachten worden positiever, het gekriebel en de pijn worden rustiger en ik voel me achteraf een pak gelukkiger. Een gevoel dat ik graag deel, niet alleen tijdens de (individuele) yogalessen die ik geef, maar ook op dit blog.











Heb je zelf chronische pijn en heb je vragen over deze oefeningen, neem dan even contact op.
Ken je iemand in je omgeving met chronische pijn, deel deze oefeningen dan gerust.

Hartegroet
Evi



zaterdag 2 juni 2018

Yoga voor blije examens

Het aftellen naar een zonovergoten vakantie met heerlijke luiermomenten kan beginnen... 

Klinkt als muziek in de oren... Misschien een beetje kort door de bocht ook, zeker als je weet dat jou nog een periode van studeren, regelmaat, structuur en zelfdiscipline wacht. 

Ook de titel van deze blog had wel wat realistischer kunnen klinken, niet? Wie vernoemt nu de woorden blij en examens in één adem? 

Herken jij jezelf in het plaatje hiernaast en voel je nog de moed en de goesting om verder te lezen? Doen dan! 




Dat yoga een wondermiddel is, ga je me niet horen zeggen. Dat yoga ervoor zal zorgen dat je glansrijk slaagt voor je examens ga je me evenmin horen roepen. 

Maar wat dan wel?  

Yoga, meditatie, gedachtekracht en ademtechnieken kunnen jou helpen om in drukke stressvolle periodes het hoofd koel te houden. Naast een heerlijk ontspannend effect, hebben tal van yogahoudingen ook een positieve invloed op hoofd- en buikpijn, vermoeidheid... 

Heb je een energieboost nodig, kies dan voor "Adem je fit". Heb je last van pieker-, misschien zelfs faalgedachten, of rug- of hoofdpijn, dan biedt de "Zittende Vooroverbuiging" hulp. Dwaalt je aandacht voortdurend af? Ga dan voor de "Aandachtige Stevige Boom." Zijn doorzettingsvermogen en goesting zoek, transformeer jezelf dan in een krachtige "Krijger". Kan je de slaap moeilijk vatten, maak dan even tijd voor de "Relax Kaars". 






Ontvang je deze en nog andere oefeningen graag in een boekje? Dat kan. Stuur even een mailtje naar snubbelbubbel@yahoo.com en ik bezorg je met plezier een overzichtje met oefeningen en algemene tips in handig kaartenformaat. Even knippen, gaatje erin en je kan ermee aan de slag.



Hartegroet en succes met de examens!

vrijdag 30 maart 2018

Over scheerschuim, jaszakschatten en coole installaties

Vakantie betekent hier meestal heerlijk luieren, knutselen en kliederen. Nu de hype van het slijm maken wat is gaan liggen, zijn scheerschuim en natuurzeep aan de beurt. Oh ja, en karton, dat blijft hier gewoon een topper.

Schilderen met scheerschuim


Supertof om te doen en nog eens eenvoudig ook. Neem een grote schaal en voorzie deze van een laagje bakpapier. Een heerlijke laag scheerschuim erop en dan verf in alle kleurtjes van de regenboog toevoegen (Tenzij je een ietwat ingetogener kleurenpatroon wenst natuurlijk). Met een tandenstoker teken je leuke lijnen. Leg nu je vorm (wij kozen voor dolfijnen en schildpadden) of je tekenpapier (dan kan je nadien volgens je eigen fantasie vormen knippen) op het scheerschuim en duw zachtjes. Haal het papier weg, draai het om. Verwijder nu met een klein trekkertje het teveel aan scheerschuim en geniet van het mooi kleurenpatroon.

 


 




Een wolmanteltje maken voor jaszakschatten


Het stond al even op het verlanglijstje: zachte wolmanteltjes maken voor de jaszakschatten (lees stenen en gruis dat op onverklaarbare - niet dus - wijze in de jaszakken belandt). Met natuurzeep, warm water en wolvilt gingen we aan de slag. 
Maak de wol nat en wrijf de wolvezels stevig in elkaar met behulp van het water en de natuurzeep. Neem een jaszakschat of steen naar wens en 'boetseer' de in elkaar gewreven vezels rond de steen. 
Laat goed drogen. 

Nog een leuke knutseltip is gezichten en figuren tekenen op de stenen en zo je eigen vertelstenen maken.



Coole installatie




Tot slot een coole installatie waar je alvast een portie doorzettingvermogen, zorgvuldigheid en geduld voor nodig hebt. Jef kwam een tijdje terug met het plan om een snoepjesautomaat te maken. Met behulp van de filmpjes van Mini Gear op You Tube ging hij aan de slag. Genieten was het! De kauwgomballenautomaat werkt!

Nu maar eens verder werk maken van onze Oreo-automaat... 

Andere leuk knutselideetjes voor regenachtige en zonnige dagen nodig? Neem gerust een kijkje bij het DIY - alfabet.

Have fun!


vrijdag 23 maart 2018

Kracht

Krijger I


Wat een heerlijk seizoen is dit toch. Hoewel er buiten nog een stevige bries staat en het weer kan keren met de minuut, laat het zonnetje zich al wat vaker zien en kunnen wij en de natuur genieten van haar warme zonnekracht. 

Maar wat betekent kracht nu eigenlijk? Deze week dook ik in boeken en kaartensets op zoek naar kracht. Kracht betekent heel wat. Misschien vind je het prettig om de onderstaande kaarten - uitgegeven door ACT on Virtues - even van dichterbij te bekijken en een zin te kiezen die jou meteen in het oog springt. 

 
 


Heb je een zin gekozen?
Dan is het nu tijd voor Krijger I, een krachtige yogahouding voor klein en groot.
Houd je zin in gedachten of schrijf je zin even op een blaadje.

Ga rechtop staan in de berghouding. 
Zet één been schuin naar achteren, zo ver als je kunt, zonder te vallen. 
Je heupen kijken naar de korte kant van de mat. Op een uitademing buig je de knie van je voorste been. 
Je knie blijft mooi boven je enkel. 
Controleer nog even of je heupen nog steeds naar de korte kant van de mat kijken. 
Op een inademing breng je nu je beide armen langs je oren gestrekt in de lucht. 
Kijk voor je of zet moed in en kijk even naar je vingertoppen. Adem goed door. 
Zeg nu de zin die je gekozen hebt. Doe dit met een krachtige stem!
Op een uitademing breng je dan je armen opnieuw langs je lichaam. 
Kom rustig terug naar berghouding en doe nu de oefening opnieuw met het andere been.



Een krijger is krachtig, moedig en heeft heel wat zelfvertrouwen. Hij  is gefocust en geconcentreerd. Krijger I doet een beroep op de kracht in de benen. Door je voeten stevig op de grond te plaatsen en je bewust te worden van dit contact met de aarde, is de Krijger een houding die grondend werkt. Bovendien opent hij de borst waardoor je dieper kan ademen en geeft hij je zelfvertrouwen, moed en kracht.




Lentekriebels

Yogafun voor het hele gezin


Yoga betekent verbinding, verbinding maken met jezelf en met de wereld rondom jou. En zeg nu zelf, wat is er leuker dan samen spelen, samen genieten, samen lachen. De vakantie staat bijna voor de deur. Tijd om het 'moeten' even los te laten en elkaar te 'ont-moeten' via spel, yoga, massage, kletsvragen en creativiteit. 

Lentekriebels is een yogaspel. Naast een massage- en een droomverhaal, vind je ook kletsvragen, yogahoudingen en creatieve ideetjes terug op de opdrachtkaartjes. Het spel nodigt uit om naar binnen te keren, creativiteit te laten stromen, in contact te komen met je adem, te ontladen en via gerichte aandacht rust te vinden in jezelf.

Er zijn verschillende manieren waarop je het spel kan spelen. Deze staan allemaal omschreven op het eerste opdrachtenblad. Bij het printen kies je best "liggend". Zo komen de kaartjes mooier tot hun recht.

Veel plezier met het spel en geniet van je eigen unieke ontdekkingsreis en elkaar! 





dinsdag 13 maart 2018

Stap voor stap... concentratie, geduld en doorzetten op en van de yogamat

Er mag geen vlieg passeren, of hij heeft ze gezien...
Stop met wiebelen en friemelen...
Zij is zo snel afgeleid...
De dingen die hij leuk vindt, gaan vanzelf... de rest is andere koek

Het lukt me toch nooit...
Ik voel me boos...
Ik word hier zenuwachtig van...

Klinkt dit bekend in de oren? Lees dan gerust even verder en ontdek hoe je de concentratie, het geduld en het doorzettingsvermogen van je kind of je leerlingen kan aanscherpen en ondersteunen met behulp van enkele eenvoudige oefeningen die je zowel thuis als in de klas kan inzetten.

De oefeningen worden nog krachtiger als je ze koppelt aan een concrete situatie. Zo zou je je kind of je leerlingen eerst kunnen uitnodigen om even na te denken over een situatie waarin aandacht en concentratie,geduld en doorzettingsvermogen een belangrijke rol spelen. 

Lotusbloem

1. Ga in kleermakerszit zitten en maak je rug mooi lang. 
    OF
Ga op een stoel zitten en plaats beide voeten stevig op de grond. Maak je rug mooi lang.

2. Breng je vingers en handpalmen tegen elkaar voor je hart. 

3. Sluit je ogen en zeg: "Ik richt mijn aandacht op één punt." 

4. Adem in en strek je armen boven je hoofd. Open nu je handen zoals een bloem haar bloemblaadjes opent. Houd je pink en je duimen wel tegen elkaar. 

5. Kijk naar de bloem die je boven je hoofd gevormd hebt en adem rustig in en uit. 

6. Houd je aandacht bij de bloem. Welke kleur heeft jouw bloem?

7. Breng je handen terug tegen elkaar en sluit je bloemblaadjes. Op een uitademing breng je je handen terug voor je borst.

8. Sluit je ogen en zeg: "Ik richt mijn aandacht op één punt."

9. Herhaal deze oefening nog twee keer.





De Gemakkelijke Zithouding of kleermakerszit wordt vaak aan het begin of aan het einde van een yogales of tijdens meditatie gebruikt. De houding nodigt uit om met je aandacht naar binnen te keren.
De Lotus Mudra is een prachtige mudra vernoemd naar de lotusbloem, die zich door de modder een weg baant naar het daglicht en daar stralend haar bloemblaadjes opent.

De pinken en de duimen tegen elkaar houden en zo de handen openen tot een prachtige bloem, verscherpt de concentratie en de aandacht. Bovendien worden doorzettingsvermogen en geduld gestimuleerd wanneer een tweede of een derde poging nodig zijn om een mooie bloem te vormen.





Boom met variatie

1. Ga rechtop staan in de Berghouding Tadasana.

2. Zorg ervoor dat je met beide benen stevig op de grond staat.

3. Stel je voor dat je een boom bent en voel hoe je wortels stevig in de aarde groeien. Sluit je ogen en zeg: "Aandacht helpt me om stevig met beide voeten op de grond te staan."

4. Breng nu uitademend de aandacht naar je linkerbeen.

5. Op een inademing buig je je knie van je rechterbeen zodat je je enkel kan vastpakken.

6. Plaats nu de onderkant van je rechtervoet tegen de binnenkant van je linker dijbeen. Je tenen wijzen naar beneden en je knie naar buiten. Als dit moeilijk is, kun je je rechtervoet ook tegen de binnenkant van je linker onderbeen plaatsten of je tenen op de grond en je voet tegen de enkel. Hou je knieën wel vrij!


7. Zet je handen in Anjali Mudra, je handpalmen tegen elkaar voor je borst.

8.Adem in en strek je armen uit boven je hoofd. Richt je aandacht op een vast punt voor je.

9. Ontspan je schouders en adem rustig door.

10. Op een uitademing breng je je handen en je been weer rustig naar beneden.


11. Herhaal nu de oefening met het andere been.

Erg leuk om te doen en een schitterende manier om kinderen zelf het verschil te laten opmerken tussen dingen met en zonder aandacht doen, en hen te laten ervaren hoe aandacht en geduld hen kunnen ondersteunen bij hun taak is hen eerst een prentje geven van de boomhouding en hen uitnodigen om zo te gaan staan. Vaak merk je dan meteen heel wat gewiebel en gegiechel op. Vervolgens begeleid je hen stap voor stap in de houding zoals hierboven beschreven staat. Als je de houding met aandacht uitvoert, gaat ze namelijk een pak makkelijker. Neem even de tijd om dit met je kind of je leerlingen te bespreken. Wat heeft het / hebben ze gevoeld? Wat heeft het / hebben ze opgemerkt?




Vrksasana (Boomhouding) is een houding die je helpt om in balans te komen, zowel lichamelijk als geestelijk. De houding geeft rust, zorgt voor evenwichtigheid en vergroot concentratie en aandacht.Bovendien zorgt de houding voor sterke benen en een sterke ruggengraat. 


 Mogelijk heb je meerdere pogingen nodig om als een mooie stevige boom te gaan staan. Lukt het jou om door te zetten?






Veel plezier met de oefeningen!

Misschien vind je dit ook leuk?
de ooievaar en mediteren met een steen 

vrijdag 23 februari 2018

Nieuwe reeks tieneryoga



Nieuwe reeks!



Dinsdag

27/03, 17/04, 1/05, 15/05 en 29/05
telkens van 17 uur 15 tot 18 uur 15







Yoga is er voor iedereen, dus ook voor jou! En weet je wat, yoga voor jongeren wordt steeds populairder. Je hoeft echt geen wierookstokjes te branden, maatje 36 te hebben, niet als een slangenmens te kunnen kronkelen of vegetarisch te eten om te kunnen genieten van tieneryoga en de positieve effecten ervan op je lichaam en geest te ervaren. Of zoals Rosalinda Weel het zo mooi omschrijft:

" Nee, yoga is geen strenge of extreme lifestyle zoals je dat weleens in grappige films op televisie ziet, waarbij je per se tofoe moet eten in plaats van vlees, een moestuin moet hebben, zelf kleding moet maken of samen met de hele familie mantra's zingt voor het slapengaan. Voor yoga hoef je echt niet je leven drastisch te veranderen of een bepaald persoon te zijn. Het heeft ook niets met religie of geloof te maken. Yoga is meer een manier van ontspannen en bewust zijn. En daar kun je elke dag mee bezig zijn. Of één keer per week. Net waar jij je fijn bij voelt."

Vaak moeten jongeren aansluiten bij een groep voor volwassenen. Maar, zeg nu zelf, het is toch veel fijner om met leeftijdsgenoten yoga te beoefenen. Dit kan bij Snubbelbubbel. Tijdens onze yogalessen komen enkele universele thema's aan bod: uniek zijn, liefde voor jezelf en je omgeving, balans, kracht, zelfvertrouwen, vreugde en inzicht en open communicatie. Snubbelbubbel verzorgt lessen op maat en houdt rekening met jouw inbreng.

Herken jij jezelf in één of meerdere 'puntjes'? Dan is yoga misschien echt wel iets voor jou.

- je bent tussen 11 en 17 jaar oud
- je wil genieten en bewust ontspannen
- je hebt er soms gewoon allemaal eventjes genoeg van          
- je ervaart regelmatig stress
- je bent soms bang dat iets niet zal lukken
- je hebt soms het gevoel dat alles zo snel lijkt te gaan
- je bent soms opvliegend
- je hebt soms het gevoel dat niemand jou begrijpt
- je wil werken aan  lichaam en geest
-...


Prijs?
Reeks van 5 lessen: €45
Prijs losse les: €10
Inschrijven?
Inschrijven kan je:
via een mailtje naar: snubbelbubbel@yahoo.com
of via een belletje op 0494/33.78.51
Betalen?
Inschrijving is definitief na betaling op rekeningnummer BE40 0016 5255 6563 op naam van Evi Saerens met mededeling: naam tiener(s), tieneryoga   
Losse lessen kunnen de dag zelf bij aanvang van de les cash betaald worden.
Informeer ook even bij je mutualiteit of zij een tussenkomst voorziet in tieneryogalessen.

Kan je er niet meteen bij zijn vanaf de eerste les? Geen probleem. Je bent steeds welkom!